Sabtu, 25 Oktober 2008

AL-FATIHAH BUAT TOK



Al Fatihah. Semoga roh tok dicucuri rahmat Allah dan ditempatkan bersama golongan-golongan mukmin..........Amin.........

Tanggal 15 Oktober 2008 pada jam 7malam tok yang di sayangi telah kembali ke rahmatullah kerana sakit tua.

Jam 6.30pm aku mendapat panggilan dari ayah agar pulang segera malam tu juga kerana tok dah tenat. Namun, belum sempat ku khabarkan pada suami akan permintaan ayah, aku mendapat khabar yang lebih menyedihkan. Allah lebih menyayanginya.

Pertengahan Ogos lepas tok terlantar di hospital. Dimasukkan kerana tidak sedarkan diri dan panas badan tapi pemeriksaan doktor mengatakan tok terkena jangkitan peparu. Masa di hospital, tok asyik bertanya tentang aku dan kak long yang berada di kl dan jb. Kebetulan dengan cuti sekolah, aku balik dan mengambil cuti untuk menggantikan emak yang kurang sihat untuk menjaga tok di hospital. Sedihnya tengok tok yang dulunya cergas kesini kesana kini terlantar tak berdaya. Sob sob....apakah kita jua akan begitu? Menurut mak, tok dulu seorang yang lawa dan pandai memasak. Malah tok juga ada buat kuih tuk menjual. begitulah gigihnya seorang yang bernama tok suatu ketika dulu. GArang pun ada juga. Hee.....kekadang teringatkan tok, kelakar juga bila dia marah. namun kini semua tu tinggal memori.



Aku? Heee....sederhana kot.... memasak pula...yang aku suka makan, pandaila. Tapi sejak mak aku senang sikit (dulu mak dan ayah miskin, kemudian Allah murahkan rezeki dan alhamdulillah...mampu sekolahkan kami adik beradik sampai aku dan adik ke universiti dan poli), mak dah tak bagi tok buat keja apa2 dah. Tok punya ramai cucu dan memandangkan tok tinggal dengan kami sejak mak pindah ke Alor Setar, makanya, kamila yang paling rapat dengan dia. Dalam kami 4 beradik, rasanya dia paling sayang ngan adik aku. Kalu ngan adik aku, aku memang takleh lawan sebab adik aku memang suka melayan tok. Kencing berak, dia basuh, mandikan, suapkan makan...tukarkan lampin....Tak macam aku, slalunya (dulula sblm dia tak boleh berjalan lagi) aku dan tok kalau dok berdua mesti akan perang mulut. Macam seteru ayah dan mak kata aku dengan tok. Tapi bukanlasampai membenci cma aku suka membangkang kalu apa yang tok kata tak betul pada fahaman aku. Sekarang dah lain....dulu masa tu aku masih sekolah...belum matang, sekarang dah kawin...dah faham hati orang tua, apa hendaknya.... Mmm.........dah tak tau nak tulih apa tentang tok cuma nak tulih kata tok ni memang tok yang best.

Tiada ulasan: