Isnin, 2 Mei 2011

ceritera bahasa


minggu lepas, aku dan suami ke badan. lama dah tak ke sana. belek-belek buku kat situ, terjumpa satu buku ni tajuk dia ceritera bahasa. jenguk sikit isi dia, berkenan dan aku pun belila. harga pun murah. janji aku dapat baiki bahasa aku. tidakla tidak pandai berbahasa cuma nak sangat membanyakkan perbendaharaan bahasa sendiri. tertarik dengan satu kisah dalam buku tu yang bertajuk lebih kurang macam ni la (lupa pulak aku) "matikah pesakit kalau Doktor bercakap Bahasa Melayu?" Aku suka sangat dengan topik tu sebabnya sekarang ni aku lihat terlalu ramai yang taksub dengan bahasa inggeris walaupun aku tidak menafikan akan kepentingannya. Cuma bagi aku, boleh berbahasa inggeris pada keadaan-keadaan yang memerlukan tapi kekalkan bahasa melayu bagi semua keadaan agar jatidiri kita tidak hilang. bila jatidiri masih kukuh, semangat cintakan negara juga akan makin kuat kerana bahasa menunjukkan bangsa.

Tiada ulasan: